Internationalisatie

 

Met het project EFRO – Bevordering van de internationalisatie van onze Limburgse bedrijven – beogen wij onze Limburgse bedrijven wakker te maken en houden voor de mogelijkheden die internationalisatie met zich meebrengt. We sensibiliseren omtrent de mogelijkheden van bepaalde markten, maar ook het belang van een strategische aanpak.

Het EFRO-project heeft als doel om de Limburgse bedrijven met exportpotentieel te sensibiliseren en te overtuigen internationale markten aan te boren. Door de toenemende globalisering is internationalisatie voor veel bedrijven een must om te groeien en op LT zelfs een voorwaarde om te kunnen overleven. Elk bedrijf zou zich regelmatig de strategische vraag moeten stellen: is internationalisatie nodig voor mijn bedrijf? Men heeft met andere woorden een 360°- perspectief nodig om te kunnen slagen in export en internationaal ondernemen. Hiertoe is het belangrijk dat bedrijven zich niet alleen bewust zijn van de mogelijkheden die internationalisatie biedt, maar ook van waar hun eigen USP, organisatie en interne capaciteiten en hoe ze dit kunnen optimaliseren.

Een doordachte aanpak en analyse vanuit de ondernemer zelf is hiervoor essentieel; m.a.w. de ondernemer een spiegel voorhouden is het begin van de weg naar internationalisatie. Belangrijk is de combinatie van innovatieve marketing met een uniek product, het correct vertalen van de marketingmix voor het gekozen segment en markt. Dit alles moet integraal aangepakt worden, wil men slagen op vlak van internationalisatie.

Meer info

1) Sensibilisering en informeren van de Limburgse bedrijven d.m.v.:

  • inhoudelijke netwerkevenementen
  • de uitreiking van de Limburgse exportprijs met drie categorieën
  • bedrijfsbezoeken;

2) Collectieve sessies voor Limburgse bedrijven met exportpotentieel via:

  • tweedaagse sensibiliserende workshops rond het belang van een exportstrategie, exportmarketing en focus op een bepaalde markt/landenkeuze;
  • collectieve sessies rond de sensibilisering van de mogelijkheden van bepaalde sectoren en/of regio;

3) Het opzetten van een internationale community waarin Voka – KvK Limburg, alsook bedrijven kennis, een netwerk en ervaring kunnen delen met elkaar rond internationaal ondernemen en export;

4) Communicatie over het project en haar initiatieven teneinde instap voor iedereen bekend te maken.

Limburgse bedrijven met exportpotentieel.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This