“Uiteindelijk willen bedrijven een oplossing en zijn ze niet zozeer geïnteresseerd in wereldverbeteraars.”

 

De start-up Webmonks is gespecialiseerd in computervisie én helpt mensen in Venezuela aan digitaal werk. We spraken met Maarten Huijsmans (links op de foto) over de mogelijkheden van computervisie voor de maakindustrie. “Het doel van computervisie is een computer te laten kijken naar de wereld zoals een mens dat kan.”

Hoe is het voor Webmonks allemaal begonnen?
Maarten Huijsmans: “2 jaar geleden zijn Jonatan Snyders (rechts op de foto) en ik gestart met Webmonks. Ik had 4 jaar in Mexico gewoond en Jonathan 1 jaar in Venezuela. In die periode kenden we elkaar nog niet, maar toen we elkaar hierna tegenkwamen, zijn we beginnen nadenken over wat we konden doen om de mensen in de derde wereld te helpen. In die zoektocht zijn we er op uitgekomen dat er heel veel vraag is naar image annotatie. We zijn gestart vanuit een non-profit insteek, maar omdat we niet van subsidies afhankelijk wilden zijn, zijn we gaan kijken hoe we met ons idee geld konden verdienen. Zo kwamen we tot de beslissing om zelf computervisie oplossingen te maken die we aan bedrijven kunnen aanbieden. Webmonks doet eigenlijk 2 dingen: enerzijds helpen we bedrijven met computervisie research en development en tegelijkertijd helpen we ze ook door het aanleveren van datasets.”

Deze diashow vereist JavaScript.

Manuele image segmentatie

Jullie laten bepaalde taken uitvoeren door Venezolanen.
“Ja, de taak die wij hen vooral laten toen zijn foto’s annoteren. We laten mensen duizenden foto’s zien en zij moeten labelen wat er op die foto’s staat of bijvoorbeeld lijntjes trekken rond bomen. Een computer weet niet wat er op een foto staat, maar als je hem duizenden voorbeelden geeft en zegt wat daarop staat, dan kan die daar wel uit leren. We doen dit omdat we van mening zijn dat er simpele digitale taken zijn die schaalbaar zijn en in de derde wereld kunt laten doen. Het was niet de bedoeling om het zo goedkoop mogelijk doen, maar om ginder werk te verschaffen.”

Voor welk soort bedrijven werken jullie?
“Heel veel bedrijven, die niet Google, Facebook of Amazon zijn, hebben geen visuele data en zijn genoodzaakt dit aan te kopen. Dat is hetgeen wij doen. Computervisie kan dus in elke industrie gebruikt worden, zo is onze eerste klant actief in de mode-industrie. Hier komt het er op neer om kleding te detecteren uit foto’s. We kunnen dan zeggen welk t-shirt van welk merk er op een foto staat. De klant kan hiermee dan technologie ontwikkelen voor e-commerce die bijvoorbeeld aanbevelingen geeft in de zin van ‘als jij dat kleedje leuk vind, zijn deze kleedjes ook leuk’. Een tweede klant werkt met drones die oliesilo’s inspecteert op scheurtjes en we zijn momenteel aan het onderhandelen met een aantal potentiële klanten uit de logistieke sector.

“Met de opkomst van Artificiële Intelligentie gaat het gebruik van computervisie in de maakindustrie alleen maar toenemen”

Welke mogelijkheden biedt computervisie voor de maakindustrie?
“Computervisie wordt al 20 jaar gebruikt in de maakindustrie. Het wordt er gebruikt voor inspecties, kwaliteitscontrole op producten, enzovoort. Met de opkomst van Artificiële Intelligentie gaat dit nog 2 of 3 versnellingen hoger gaan. Men gaat nog preciezer dingen kunnen vaststellen en voorspellingen kunnen maken van wat er zou kunnen gebeuren. Er zijn heel veel mogelijkheden binnen de maakindustrie, zelfrijdende auto’s zitten bijvoorbeeld vol met computervisie. Die auto moet constant van zijn omgeving leren via camera’s. Met computervisie ga je ook heel veel zaken kunnen automatiseren. Er zijn bijvoorbeeld al drones die volledige fruitvelden scannen om te zien of de grond gezond is.”

Wat mag een maakbedrijf verwachten als ze contact opnemen met jullie?
“De eerste stap is samen kijken welke data ze hebben, hoe hun businessprocessen lopen en of computervisie ergens bij kan helpen. Daarna werken we een aantal proof of concepts uit. De proof of concept die het meest relevant is en het meeste businesswaarde oplevert, werken we dan verder uit tot hij productieklaar is. De klant heeft ten alle tijden de kost onder controle, na de proef of concepts kunnen ze altijd nog beslissen dat de verdere ontwikkeling niet opportuun is op dat moment.”

Deze diashow vereist JavaScript.

Omzetten van een 2D foto van een persoon naar een 3D model met Deep Learning

Welke voordelen zijn er voor een maakbedrijf?
“Hier is er altijd de schrik dat mensen hun job gaan verliezen, maar dat is niet zo. Heel veel simpele taken die mensen doen, kun je door computervisie oplossen, zoals productcontroles. Manuele handelingen zijn foutgevoelig, met computervisie kan je deze fouten tot nul reduceren.”

Zijn er valkuilen bij het werken met computervisie?
“We proberen de link te zijn tussen wat er academisch onderzocht wordt en wat er in de praktijk aan technologie beschikbaar is. Daar zit voor veel bedrijven 5 à 10 jaar ontwikkelingstijd tussen, maar wij proberen hiertussen de link te zijn en vermijden zo net veel valkuilen.”

Jullie bestaan nu 2 jaar, op wat zijn jullie het meest trost?
“Dat onze businessontwikkeling begint te lukken. We hebben lange tijd geteerd op 1 klant die eerder toevallig bij ons terecht is gekomen. We beginnen er in te slagen om ons verhaal te verkopen: we hebben echt de switch gemaakt naar commercieel denken. Uiteindelijk willen bedrijven een oplossing en zijn ze niet zozeer geïnteresseerd in wereldverbeteraars. We zijn er in geslaagd om het afgelopen jaar Venezolanen te vinden om de image annotatie te doen en hebben een freelancenetwerk uitgebouwd van mensen die gespecialiseerd zijn in computervisie en machine learning. We willen nu verder evolueren naar een kant-en klaar product dat we kunnen inzetten bij klanten.”

Nog meer weten over Webmonks?

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggers liken dit: