“In de VR/AR-wereld kunnen we zonder risico’s proberen, ervaren en falen”

De start-up Aeroplane is een digital creative agency gespecialiseerd in virtual, augmented en mixed reality. Managing partner Yassine Abid (rechts op de foto) vertelt ons wat Aeroplane voor een maakbedrijf kan betekenen. “Op termijn zullen we de realiteit hopelijk enkel nog gebruiken voor de dingen die er echt toe doen”, zegt hij.

Hoe is het voor Aeroplane allemaal begonnen?
Yassine Abid, Managing partner: “Marc Van Strydonck (links op de foto) en ik waren al jaren werkzaam bij Achilles Design als Industriële en Service ontwerpers. Door onze gedeelde interesse in nieuwe technologieën zagen we snel het potentieel van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) in onze eigen sector. Simulatie, evaluatie en testen in het algemeen op een virtuele manier leek ons veel veiliger, goedkoper en sneller dan de manieren waarop dat in onze brede industrie reeds werd gedaan. Dat was voor ons genoeg reden om de sprong te wagen.”

Wat was jullie aanpak om nieuwe technologieën te implementeren?
“Als ontwerpers hebben we steeds geleerd om methodologisch te werk te gaan, om de mens centraal te zetten en in korte design thinking iteraties te werken. Daarin testen we assumpties, bedenken en prototypen we oplossingen alvorens te testen en opnieuw te itereren. Dat gedachtegoed blijven we ook toepassen met Aeroplane. Of we nu fysieke producten of diensten of virtuele ervaringen ontwerpen, op abstract niveau blijft het ontwerpen de hoofdzaak. Of dat nu van toepassing is op virtual, augmented of mixed reality.”

Op termijn zullen we de realiteit hopelijk enkel nog gebruiken voor de dingen die er echt toe doen. Volgens ons wordt de VR/AR wereld onze zandbak, waar we zonder risico kunnen falen, proberen en ervaren

Een heel proces, welke stap bleek hierin essentieel?
“Het omzetten van je producten en diensten naar digitale of virtuele versies ervan – virtual twins – is een belangrijke stap binnen de digitale transformatie. Je stelt jezelf in staat als bedrijf om daar dan mee te kunnen gaan spelen, zonder risico, zonder directe kost en op een veilige, traceerbare manier.”

Waarvoor kan AR/VR volgens jou gebruikt worden bij een maakbedrijf?
“Eenmaal deze ‘digitale twins’ bestaan kunnen ze letterlijk voor elke deelactiviteit binnen een bedrijf gevaloriseerd worden: in HR voor opleidingen en employer branding, in de productie voor opvolging en kwaliteit, in R&D voor prototyping en design, enzovoort. In 2017 namen we bijvoorbeeld deel aan een onderzoeksproject over de interactie tussen mens en cobots. Samen met Audi, Kuka, FRS Robotics en Achilles Design hebben we een Virtual Prototyping Space voor Cobot-interacties gebouwd.

Stel ik ben een maakbedrijf en wil weten wat AR of VR voor mij kan betekenen. Wat kunnen jullie bij Aeroplane voor mij doen?
“We kunnen een concreet beeld schetsen van wat reeds bestaat, wat technologisch mogelijk is en dit zowel qua hard- als software. We hebben ook veel kennis van wat andere bedrijven al hebben gedaan en wat de return op hun augmented en virtual concepten was. Ook kunnen we hen een aantal dingen zelf laten ervaren. VR en AR zijn nu net de media bij uitstek die zich niet laat vertellen, je moet het doen en ervaren om het voldoende te begrijpen. Naast het inspireren en ervaren, gaan we ook kijken op welk niveau er met VR en AR kan gewerkt worden binnen jouw bedrijf. Dat gebeurt met design-sprints en workshops waar – in co-creatie met de klant – concepten worden gegenereerd en gevalideerd. Uiteindelijk bieden we ontwikkelingstrajecten aan waarin we die ervaringen of applicaties ook werkelijk bouwen, waarna we de hard- en software opleveren bij onze klanten.”

VR en AR zijn nu net de media bij uitstek die zich niet laat vertellen, je moet het doen en ervaren om het voldoende te begrijpen.

Zijn er ook valkuilen bij het gebruik van AR/VR?
“We werken op het scherp van de snee met deze technologiëen wat wil zeggen dat producten en diensten vaak nog in beta-versie voorhanden zijn. Het evenwicht behouden tussen wat technisch kan, wat voor onze klant wenselijk is, en wat betrouwbaar en veilig is, is uitermate belangrijk. Naast het innovatieve, spannende projectwerk zijn we dus ook steeds op zoek naar meer recurring modellen om dat evenwicht te bestendigen.”

Kan je een succesverhaal van AR/VR  met ons delen?
“Het verhaal van Hololens en Thysenkrupp is voor mij een voorbeeld van een succesverhaal. Omdat het door middel van 1 device en dienst – toch in de perceptie van de klant – een aantal bottlenecks en pijnpunten in de klantenervaring weghaalt, terwijl het ook naar productie, marketing, verkoop, projectmanagment, enzovoort zijn vruchten afwerpt. Het is een mooi voorbeeld van hoe het concept virtual twins op verschillende plekken kan worden gevaloriseerd.”

Wat is volgens jou de toekomst van AR/VR?
“Hoe meer van onze activiteiten virtueel of augmented kunnen plaatsnemen, hoe beter. Het kost minder tijd, minder geld, minder moeite en minder grondstoffen en energie. Het is een veiligere, gecontroleerde omgeving, wat veel van die activiteiten ten goede zal komen.  Op termijn zullen we de realiteit hopelijk enkel nog gebruiken voor de dingen die er echt toe doen. Volgens ons wordt de VR/AR wereld onze zandbak, waar we zonder risico kunnen falen, proberen en ervaren.”

Meer info

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggers liken dit: