Met 9 fabrieken in 3 landen is Vandersanden al lang geen onbekende speler meer in het landschap van de productie van gevelmaterialen. Het geheim van hun succes? Het familiebedrijf zet volop in op een duurzaam langetermijnbeleid en investeert dan ook blijvend in de innovatie van producten en het productieproces. Sterk Magazine ging langs bij bedrijfsleiders Jean-Pierre Wuytack en Guy Wauters. Wij zetten hieronder de interessantste bevindingen op een rijtje. 

 

Jaarlijks grote investering in innovatie 

Hoewel Vandersanden al diverse overnames op haar palmares heeft staan, gaan ze hierbij altijd met de nodige voorzichtigheid te werk. Zo kiezen ze er steeds voor om overnames zoveel mogelijk met eigen middelen te financieren en leningen zo snel mogelijk terug te betalen. Zo heeft het bedrijf snel opnieuw de handen vrij voor nieuwe financieringen. Zo wordt er jaarlijks 1 à 2 miljoen euro geïnvesteerd in allerlei nieuwe technieken en productiemethoden om de 9 fabrieken up-to-date te houden.

Dat innovatie bij Vandersanden hoog in het vaandel gedragen wordt, mag ook blijken uit de missie van het bedrijf. Daarin staat letterlijk dat de fabrikant ernaar streeft om het meest innovatieve bedrijf in zijn sector te staan. Van de vijf kernwaarden die Vandersanden hanteert, staat innovatie op kop. En ook bij de overnames wordt er uitgebreid ingespeeld op innovatie, aldus Wuytack: “Recent hebben we nog Joseph Brics in Maasmechelen overgenomen. Die start-up heeft een uniek procedé ontwikkeld om baksteenstrips te persen in een mal en daarbij 50% grondstoffen en energie te besparen.”

 

Innovatie in alle bedrijfsprocessen 

R&D is een belangrijke afdeling binnen Vandersanden: “We hebben veel patenten in de lade liggen, al wil de markt er niet altijd op ingaan. Onze R&D is een serieuze afdeling geworden onder de naam Brick Solutions. Er werken vier ingenieurs aan de nieuwste ontwikkelingen,” zo vertelt Wauters. Maar ook naast deze afdeling wordt innovatie doorgetrokken in heel het bedrijf: “Tien jaar geleden werkten we voor de facturatie al met een paperless office. En we hebben een IT-afdeling met zeven eigen mensen die de laatste nieuwe programma’s schrijven. Een beetje wat H. Essers op grote schaal doet. Ook in de einde­producten blijven we vernieuwen met elk jaar tien à vijftien nieuwe kleuren. Binnen onze sector willen we op innovatievlak aan de top staan.”

Die innovatie loont, want Vandersanden won hiermee al tal van prijzen. Afgelopen maand nog won het familiebedrijf de EY ‘Family Business Award of Excellence’ met dank aan zijn voorbeeldfunctie in innovatie, duurzaamheid en gecontroleerde groei.

 

Dit artikel is een beknopte samenvatting van het interview van Sterk Magazine. Je leest het volledige artikel op sterck-magazine.be. Foto: Sterck Magazine. 

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggers liken dit: