“We zetten sterk in op co-design en co-creatie, we willen de concurrentie altijd een stapje voor zijn”

Prefamac in Lummen produceert chocolademachines onder leiding van Myriam Schepers. Aan kleinere chocolatiers leveren ze machines om chocolade te smelten en pralines te maken. Voor industriële producenten bouwt Prefamac chocolade-overtrekmachines en koelinstallaties. 

Hoe bent u ertoe gekomen om u volledig te richten op de ontwikkeling en productie van chocolade machines?
Myrjam Schepers: Ik startte mijn carrière bij Philips Hasselt. Destijds kwamen de eigenaars van Prefatub geregeld advies vragen bij mijn vader. Prefatub produceerde onderdelen voor de sector van centrale verwarmingsketels. Zij deden een project in een industriële bakkerij, en zo kwam de vraag naar andere winstgevende business in de bakkerijsector: chocolade. Met het idee van export over de hele wereld was ik ineens verkocht. Prefamac werd opgericht voor de chocolademachines, en dit deels via kapitaal van de toenmalige LIM (nu LRM). Enkele jaren later heb ik mijn partners uitgekocht, omdat we andere business modellen voor ogen hadden.

Wat spreekt u specifiek aan in deze sector?
Mensen in de zoetwarensector zijn creatieve mensen die werken vol overgave en passie. Ze willen iets nieuws op de markt brengen, iets wat de klanten aanspreekt. En dit met een hoge kwaliteit, en met ROI doelstellingen. Samengevat: iets winstgevends, waar ze iets van zichzelf kunnen insteken. Met dit soort gepassioneerde mensen dagdagelijks samenwerken is heerlijk, om het in zoetwarentermen uit te drukken.

Welk soort bedrijven zijn jullie belangrijkste klanten?
92 à 98 procent van onze klanten zit in het buitenland. Meestal zijn dit grote groepen die mondiaal actief zijn zoals Mondelez bijvoorbeeld, de verzamelnaam van Danone, Kraft, Lu en Cadburry. Zo is er ook La Lorraine in binnen- en buitenland, Hersheys in Amerika en Neuhaus, Godiva en Marcolini in België. 80 procent van onze klanten is industrie en 20 procent zijn kleinere gespecialiseerde chocolatiers. De hele wereld is zowat onze afzetmarkt: 104 landen in totaal. Waarvan 55% in Azië (India, Pakistan, Indonesië, …), het Midden Oosten en Noord Amerika.

Waarom is innovatie belangrijk voor Prefamac?
Chocolade en koekjes zijn al jaren geleden uitgevonden. Ze zijn altijd lekker geweest, maar de huidige consument wilt iets anders, iets nieuws, iets unieks. De gekopieerde machines uit China en Turkije worden mooier en beter, dus je moet gewoon vernieuwen. Het is trouwens ook aangenamer niet jaren dezelfde machines te moeten produceren, en klanten te ontmoeten die nieuwe dingen willen produceren.

Hoe bent u in contact gekomen met Het Innovatiecentrum? Wat heeft dit voor uw bedrijf betekend?
Wij hebben al veel contact gehad en goed samengewerkt met diverse medewerkers van het Innovatiecentrum. Ik ben de enige aandeelhouder in mijn bedrijf, dus ik wil mijn dromen en ideeën bekijken met mensen die kennis hebben van meerdere sectoren en ook de kassa niet vergeten op het einde van de rit. Ze zetten je een spiegel voor als het nodig is, maar duwen je ook mee in de passie waarin je gelooft en waar een markt voor is.

Welke steunmaatregelen hebben jullie gebruikt?
Eigenlijk is het jammer dat je als klein bedrijf hier zelf zo weinig van kent, want er is echt wel veel steun voor bedrijven die innovatief en internationaal willen doorgroeien. FIT subsidies, strategisch advies, strategische medewerkers, KMO portefeuille, IWT. Een verlaging van de vennootschapsbelasting graag, maar zeker de subsidies voor innovatieve bedrijven niet afschaffen.

Over welke verwezenlijking bent u zelf het meest trots?
Dat we als kleine speler mondiaal gekend zijn en gevolgd worden. We kunnen echt buigen op een prachtige referentielijst. Ik hoop met de nieuwe innovaties een volledige kentering voor Prefamac te verkrijgen. Een grotere ruimere structuur, zodat we meer tijd kunnen besteden aan waar we echt goed in zijn: het creatieve en het vernieuwende.

Kan u iets zeggen over de toekomstplannen van Prefamac?
We willen de concurrentie altijd een stapje voor zijn. Altijd wat meer aan de klant aanbieden. Momenteel trekken we echt de kaart van co-design en co-creatie, de grote bedrijven weten dit te appreciëren.

Wil jij net als Prefamac ambassadeur zijn voor de maakindustrie?
Stel je hier kandidaat!

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggers liken dit: